Archive for September 2015

Strategi Menukar Subjek Yang Membosankan Jadi Menyeronokkan

anak-anak-membesar

“Secara peribadi, abi lebih suka subjek Diniyyah dipelajari dalam bahasa Melayu, bukan Arab. Sebabnya, di usia sekolah menengah, subjek Diniyyah itu diperlukan untuk menjadi bekal diri. Mengadap realiti kehidupan yang mencabar. Kalau belajar dalam bahasa Arab, kebarangkaliannya tinggi, subjek itu sekadar dihafal. Paling bagus pun sampai ke tahap faham. Tapi nak kaitkan dengan realiti kehidupan, mungkin susah” saya mengomel di dalam kereta.

Selepas Aidiladha, hari ini, anakanda kami kembali ke asrama.

Selain menghantarnya ke asrama, hari ini juga adalah hari keputusan peperiksaan dan kami para ibu bapa akan bertemu dengan guru kelas bagi mendapatkan laporan kemajuan akademik dan tahfiz anak masing-masing.

Yop risaukan subjek Usuluddin. Katanya susah.

Apabila saya minta penjelasan, susah bertukar kepada bosan. Itu yang sebenarnya. Bukanlah kerana subjek itu tidak menarik, atau guru tidak bagus mengajar, tidak sama sekali. Sebaliknya ia adalah kepada pendekatan yang dipakai.

ANTARA TEACHEAR-CENTERED DAN LEARNER-CENTERED

Apabila pelajar tingkatan 1 belajar Usuluddin di dalam bahasa Arab, berkemungkinan besar setting kelas mereka adalah teacher-centered essentialism, atau pun perennialism. Jika teacher-centered essentialism, ertinya guru mengajar, murid belajar, ikut buku teks, dan perlu habis silibus, sebab jika belajar Aqidah, maka isi kandungan silibus itu adalah kemestian. Baru dinamakan sudah belajar Aqidah. Essential.

Andai kata teacher-centered perennialism, ertinya guru mengajar, murid belajar, tidak guna buku teks, sebaliknya guna kitab turath, di dalam bahasa Arab, mungkin kitab itu berbentuk teks penghuraian, atau matan-matan merangkum rumusan subjek.

Apa yang pasti, kelas teacher-centered sukar untuk mewujudkan perbincangan, menggerakkan critical thinking, jika di usia sekolah menengah. Hatta di universiti pun boleh jadi hafal dan muntahkan kembali, apatah lagi di sekolah.

Di Sekolah Khalifah, kami ubah teacher-centered kepada learner-centered. Dan apabila diubah kepada learner-centered, maka pembelajaran akan mempunyai tidak kurang daripada tiga jenis pembelajaran iaitu:

  1. Active learning: pelajar aktif sebagai pelajar yang belajar di dalam kelas. Aktif itu mungkin dicetuskan oleh game yang bersesuaian, diskusi berkumpulan, simulasi, pembentangan dan yang seumpama dengannya.
  2. Inquiry learning: pelajar mempunyai tahap curiosity yang tinggi terhadap subjek, banyak bertanya soalan, kesan daripada strategi yang diimplementasikan oleh guru di dalam kelas. Guru mendorong pelajar untuk bertanya, tidak semestinya kepada guru, tetapi juga kepada sesama pelajar.
  3. Contextual learning: pelajar akan membawa pembelajaran ke lapangan. Membuat lawatan di luar sekolah, dan menghayati bagaimana realiti subjek yang dipelajari di dalam kehidupan sebenar.

Maka untuk subjek Usuluddin, guru misalnya membawa pelajar melawat hospital, berbual dengan pesakit dan ibu bapa mereka, meneliti hasil perbualan dan mengaitkannya dengan apa yang dipelajari. Misalnya, apabila bapa kepada pesakit kanser kronik berkata, “saya terima semua ini sebagai ujian Allah yang pasti ada hikmahnya. Kamu anak-anak semua, hargailah kesihatan dan kehidupan ini ya. Pakcik doakan.”, maka pelajar perlu mengesan, apakah rukun-rukun Iman yang terkandung di dalam kata-kata pakcik berkenaan. Lihat bagaimana beriman kepada Qadha’ dan Qadar memberi kekuatan kepada realiti kehidupan.

Seterusnya pelajar boleh meneliti kisah-kisah di dalam Sirah, Sejarah, malah kisah-kisah al-Quran, yang ada persamaan dengan kejadian di hospital itu tadi. Pelajar juga boleh berbincang dan membuat perancangan apakah bentuk sokongan yang boleh mereka berikan kepada pesakit dan keluarga pesakit pada masa-masa akan datang. Mereka mungkin boleh membuat leaflet, membentuk kelas sokongan Usuluddin di peringkat sekolah untuk melawat hospital dan pusat pemulihan, serta banyak lagi.

Dengan cara ini, pembelajaran akan jadi seronok dan lebih berpijak di bumi yang nyata. Agama bukan untuk dihafal, tetapi untuk digunakan dalam kehidupan.

Guru boleh kumpulkan kata kunci penting, dan memperkenalkan istilah kata kunci itu di dalam bahasa Arab, sebagai nilai tambah kepada pembelajaran.

Apabila tiba di sekolah, ternyata memang markah anak kami rendah untuk subjek Usuluddin. Mujur lulus. Saya difahamkan oleh guru, bahawa kebanyakan pelajar juga mendapat markah yang rendah. Saya mengambil peluang daripada guru subjek yang menunjukkan contoh soalan yang ditanya di dalam peperiksaan. Apa yang saya dapat simpulkan, kebanyakan soalan adalah berada di peringkat dua tahap pemikiran yang asas iaitu mengingati dan memahami (merujuk kepada Taksonomi Bloom).

taxonomy-bBloom Taxonomy

Untuk pergi ke tingkat pemikiran yang lebih tinggi, agak sukar kerana dibataskan oleh bahasa pengantar iaitu bahasa Arab. Tanpa perbendaharaan kata yang cukup, tidak mungkin pelajar dapat berfikir. Kesannya pelajar boleh jatuh bosan dan hilang fokus.

“Tak apalah Saif. Abi tak kisah dengan markah tu. Yang penting, abi nak tahu, apa strategi Yop untuk perbaiki performance di dalam subjek tersebut?” saya bertanya.

“Hmm… Yop tak tahu macam mana nak buat nota” katanya.

“Semasa abi sekolah dulu, abi ada belajar silibus yang Yop belajar ni. Kami ada kelas 4 Sanawi walaupun abi tak ambil peperiksaannya. Semasa belajar, kami guna pen banyak warna. Ustaz Hamid yang ajar kami dulu wajibkan semua pelajar ada pen banyak warna. Antara kegunaan pen tu ialah, kami tandakan key words di dalam buku teks. Kumpulkan verbs, kemudian kumpulkan nama-nama khas sebagai content utama topik. Jadi bertambahlah vocab dan nampaklah isi pentingnya” saya memberi cadangan.

“Abi datanglah weekend, ajar Yop dan kawan-kawan macam mana” pinta beliau.

“Alamak, yang itu Abi tak berani nak janji. Sesekali boleh. Jauh Yop, sekolah kome ni!” saya menjawab.

Anak kami mengangguk. Faham.

STRATEGI BERTANYA SOALAN

ask

“Begini, abi cadangkan, dalam kelas Yop tanya banyak soalan. Reka soalan. Dalam belajar, soalan lebih penting daripada jawapan.” saya lontarkan idea kepadanya.

“Macam mana? Contoh?” anak saya kabur-kabur kefahamannya.

“Misalnya apabila Yop belajar Nawāqidh al-Īmān (perkara-perkara yang membatalkan iman), Yop tanyalah ustaz atau ustazah, apa bezanya Nawāqidh al-Īmān dengan Nawāqidh al-Wudhu’” saya memberi contoh.

“Hah, apa bezanya?” anak saya curious hendak tahu.

“Tengok, apabila ada soalan, mesti rasa nak tahu jawapan. Baru best. Tapi abi tak nak la jawab sekarang. Yop tanyalah ustaz. Ustaz pun seronok kalau banyak tanya. Abi rasa la” saya ketawa.

Membayangkan betapa tertekannya cikgu andai tidak tahan dengan pertanyaan pelajar.

“Yop tanya, jika ‘ibādah al-asnām (menyembah berhala) itu membatalkan Iman, maka bolehkah kita melawat kuil. Bagaimana mahu pastikan semasa melawat kuil, kita tidak menyembah berhala” saya memanjangkan lagi cadangan.

Isteri saya juga berkongsi pengalamannya semasa mengambil subjek kimia organik di kolej, bagaimana beliau lambakkan soalan demi soalan. Apabila kita banyak bertanya di dalam kelas, nanti kita tidak perlu terlalu banyak mengulangkaji semasa hendak menduduki peperiksaan. Memori kita banyak daripada pengalaman bertanya di kelas itu.

“Nanti kawan-kawan tension!” kata anak saya.

“Haha, Yop bagitahu kawan-kawan, Yop tanya banyak soalan supaya ustaz tidak laju sangat pindah ke topik baru. Jadi, tidaklah banyak sangat bab yang masuk peperiksaan nanti!” saya cadangkan hujah balas.

Kami semua ketawa.

“Apa-apa Yop, subjek yang penting tetap penting. Untuk ubah pendekatan mengajar, Yop tak mampu. Itu abi boleh cadangkan kepada pihak sekolah nanti. Tetapi Yop boleh ubah kelas yang penting tetapi membosankan, melalui cadangan-cadangan abi tadi. So, boleh janji tanya banyak soalan dalam kelas?” saya menepuk bahunya.

Beliau mengangguk.

In-sha-Allah.

Bagi subjek lain, keputusan peperiksaannya baik. Malah silibus tahfiz al-Quran untuk Tingkatan 1, sudah pun beliau selesaikan.

Saya doakan beliau dan rakan-rakannya tenang belajar dan dipermudahkan Allah. Semoga apa yang dipesan berguna untuk membantu beliau belajar.

Sekolah perlu menyemak pendekatan-pendekatan yang dipakai, dan berani membuat pembaharuan. Dahulu kala, murid tiada akses yang banyak kepada sumber ilmu. Mereka bergantung kepada guru. Maka teacher-centered adalah cara belajar yang dapat berfungsi dengan sihat dan mencapai objektif pembelajaran. Di kala ini, pelajar ada banyak akses kepada pelbagai sumber ilmu, mereka berhadapan dengan pelbagai cabaran, malah attention span mereka juga rendah di era digital ini. Maka learner-centered boleh membantu mereka mengatasi kesulitan pembelajaran, terutamanya pada mengambil tanggungjawab belajar ke atas diri mereka sebagai pelajar.

Bukan lagi bagai anak burung yang menjerit-jerit meminta disuap.

ABAH.MY
27 September 2015

ABAH Tanya Apa Khabar?

A child is seen near members of the Muslim community attending midday prayers at Strasbourg Grand Mosque in Strasbourg on the first day of Ramadan July 9, 2013. The Grand Mosque of Paris has fixed the first day of Ramadan as Wednesday, splitting with the French Council of Muslim Religion (Conseil Francais du Culte Musulman or CFCM), which determined it would begin on Tuesday. REUTERS/Vincent Kessler (FRANCE - Tags: RELIGION) - RTX11HNM

A child is seen near members of the Muslim community attending midday prayers at Strasbourg Grand Mosque in Strasbourg on the first day of Ramadan July 9, 2013. The Grand Mosque of Paris has fixed the first day of Ramadan as Wednesday, splitting with the French Council of Muslim Religion (Conseil Francais du Culte Musulman or CFCM), which determined it would begin on Tuesday. REUTERS/Vincent Kessler (FRANCE – Tags: RELIGION) – RTX11HNM

Jika belum pernah dilakukan, lakukanlah hari ini.

Oleh kerana ABAH solat Jumaat di lokasi berhampiran pejabat, dan anak pula bersolat Jumaat di lokasi berhampiran sekolah, anak tidak bersolat bersama ABAH. Dan kerana itu, ABAH tidak tahu bagaimana tingkah laku anak semasa bersolat Jumaat bersama kawan-kawannya di masjid.

Tanyalah anak hari ini, “apa khabar anakku sayang hari ini? Khutbah Jumaat hari ini tajuk apa?”

Jika tidak punya banyak masa, langsungkan sahaja pertanyaan, “tadi semasa khutbah Jumaat, kamu dengar, atau tidur atau bersembang dan bermain bersama kawan-kawan?”

Hati kita bercampur aduk perasaannya antara marah dan sedih. Budak-budak bising semasa khutbah Jumaat itu memang perkara biasa. Zaman berzaman. Namun, semakin lama, kebisingan itu makin menjadi-menjadi. Tiada langsung petanda menunjukkan anak-anak itu sedar bahawa mereka sedang berada di masjid, ada khatib di mimbar yang sedang berkhutbah, dan mereka ada keperluan untuk diam, menghormati khutbah Jumaat dan masjid itu sendiri.

Tiada.

Mereka berbual dengan penuh rancak, tendang menendang, ketawa tanpa batasan, dan paling mendukacitakan, dalam keadaan mereka memakai baju sekolah agama. Sekolah yang mengajar mereka beragama.

Kalau yang diam pun, diam sebab asyik melayan telefon. Dan kawan-kawan jadi penonton.

Janganlah dipersalahkan khatib itu khutbahnya tidak sedap dan tidak menarik. Rasulullah sallallahu ‘alayhi wa sallam tidak meletakkan kualiti khutbah sebagai syarat untuk diam. Khatib ada tanggungjawab untuk mengelokkan penyampaian khutbah dan jemaah pula, termasuk kanak-kanak ada peranan untuk diam dan mendengar khutbah. Para dewasa mesti melakukannya. Kanak-kanak pula perlu dilatih melakukannya.

Kita sayangkan anak-anak ini. Kita tidak mahu menjadikan mereka tidak suka dengan masjid.

Justeru mengherdik mereka bukan solusinya.

Teringat saya semasa bersolat Jumaat di sebuah masjid, muazzin sebelum memberi laluan kepada khatib berkhutbah, menggunakan mikrofon dan menjerit di dala masjid berkenaan, “kanak-kanak yang berada di atas sana, DIAM!!!”

Diam… diam… diam… diam…

Bergema jeritannya memenuhi masjid.

“Jika kamu tidak diam, saya akan laporkan kepada guru besar kamu!” kata muazzin lagi.

Budak-budak sekolah yang mendengar herdikan itu ketawa. Mentertawakan muazzin yang bagi mereka lucu. Ada yang mengajuk echo jeritan diam itu.

Diam… diam… diam… diam…

Semasa yang berkhutbah di sebuah surau Jumaat, saya cuba sedikit ramuan untuk menarik perhatian anak-anak yang bising.

“Anak-anak yang ustaz kasihi. Yang di belakang, di kiri surau, di kanan surau, dan di bawah pokok sana! Jika kita mahu bercakap sesuatu yang penting kepada ibu bapa kita, dan mereka buat bodoh tak layan kita, mereka layan telefon, mereka sembang sesama mereka dan mereka buat macam kita tak wujud, sakit hati tak? Sakit kan? Macam-macam bayangan dalam kepala kita. Nak cekik mereka, nak terjun kereta. Itulah juga perasaan orang lain apabila kita buat begitu. Ustaz di atas mimbar ini ada benda penting yang hendak disampaikan. Jika kamu bising, bukan bukan sahaja melukakan hati ustaz, tetapi juga orang lain yang mahu mendengar. Maka ustaz minta kamu semua berehat, bertenang, berhenti melayan kawan. 15 ke 20 minit sahaja. Jika mengantuk tidurlah. Jangan sampai berdengkur!” saya memulakan khutbah.

Diamlah anak-anak yang hadir itu.

Seketika.

Selepas 10 minit, mereka mula bising semula dan orang tua-tua mula shooh shooh sana sini.

Di Singapura, saya lihat pihak masjid mencantikkan slide tayangan dan murid-murid sekolah nampaknya bertumpu memerhatikan slide. Itu kira-kira 5 tahun yang lalu. Entahlah sekarang, adakah kena masukkan Powtoon dalam slide khutbah Jumaat?

Di negara sebelah benua sejuk sana, anak-anak solat dengan bapa. Maka keberadaan bapa di sebelah, banyak membantu.

Ada banyak solusi.

Oleh pelbagai pihak.

Tetapi yang ingin saya tekankan di sini adalah peranan ibu bapa, khususnya ABAH. Berbincanglah dengan anak secara efektif, bahawa mereka ada tanggungjawab untuk menghormati masjid. Belajar untuk tidak terikut dengan kawan. Cuba diamkan kawan. Jika kawan bising, kekal diam, atau pindah lokasi duduk. Bercakap semasa khutbah jangan sekali-kali.

Berbincang agar faham, supaya semasa mereka bersolat di masjid berhampiran sekolah dan ABAH solat di masjid berhampiran pejabat, anak bawa pesan ABAH di dalam ingatannya.

Entahlah bagaimana Langit memandang masjid-masjid kita di tengah hari Jumaat!

doa-anak-soleh

Bantulah kami mendidik anak-anak ini ya Allah.

ABAH.MY