Archive for July 2015

Son, Do You Want to be a Social Scientist?

 

“Yop, do you want to further your study in Sumatra after Form 3?” I asked my son.

“Do you recommend and want me to go there?” he replied.

“I’m offering you options so that you can explore and think of your future clearer” I said.

“What is the speciality of the school and studying in Sumatra? I know it is not that far. You told me it’s only one hour by flight. Easier than sending me to current school” he asked me.

Oh wow, that is very thoughtful of you.

“Well, I think you’re good at thinking. That speciality is needed for those who want to study social sciences. Many can get A’s in Maths and Chemistry. But that does not necessarily make them good thinkers.” I suggested.

“Can you tell me what social scientists do?” he asked.

“Social scientists like economists understand why Malaysian economy is now disastrous. So they wont easily say it is caused by the Prime Minister or the GST is haram because it did not exist during the Prophet’s time. So, they can analyze the selling and buying, import and export like an eagle flying above the city. Then, economists can offer suggestions. Sociologists detect pattern of thinking to answer why many youths like IS. They are so cruel and yet many love them. We cannot simply say that our youth are violent. But sociologists can do the survey, study what those people think and how they live, to suggest to link between their background and their interest. Historians know how Muslims in the past understood text from Quran. We talk about hudud, but how people in the past understood it? Was it like we imagine? If yes, do we want to repeat and improve? If no, do we still want to do, and how! Political scientists are different from politicians. Politicians might know nothing about politics and easily deviated. But political scientists can see, if you want to do this, what you should have. If people are choosing certain party, why and what is the impact. Did people vote for PAS or for Pakatan Rakyat? Social scientists have the way to find the genuine answer to that questions. They can offer suggestions.” I ‘briefly’ explained.

“It means social scientists must be good at thinking, writing and talking!” my son concluded.

“That is what Padang Panjang can train and prepare you!” I said.

“Well, I think about it” he replied.

3 hour driving was a good quality time between me and my son today.

ABAH.MY

Fadhilat Masuk Pertandingan

pertandingan

“Huh, esok Imad akan masuk pertandingan azan. Takut pula rasanya!” kata Imad.

“Tak apa. Buat yang terbaik. Hari itu bukankah abi dah tunjukkan cara-cara azan. Ada bayati, ada nahwan, Imad ‘belasah’ sahaja” saya menjawab.

“Kalau sudah takut, kenapa Imad nak masuk pertandingan?” kakak mencelah.

“Itulah tujuan masuk pertandingan, kakak. Untuk lawan rasa takut. Selain pahala jadi muazzin, apa yang lebih penting ialah pengalaman beraksi depan orang ramai tu. Kalau mahu berjaya, kita tidak boleh malu-malu” saya mengomel.

“Eh, bukankah malu itu sebahagian daripada iman?” Imad memeningkan perbincangan.

Bakat dia.

“Malu itu ialah malu buat jahat. Malu buat maksiat. Bukannya malu buat baik. Ada ke patut kita: eh, malulah nak sembahyang! Kenapa pula nak malu solat. Solat ajelah!” saya menjelaskan lagi.

Imad dan Naurah ketawa.

“Kalau abi masa sekolah dulu tidak masuk pertandingan banyak-banyak, abi tidaklah jadi abi sekarang. Takut-takut. Segan-segan. Tiada pengaruh, tak boleh nak pengaruh orang lain buat baik. Orang lain tak apa lagi, ini tak ada pengaruh kepada keluarga sendiri. Nak pengaruh Imad dan Naurah berkelakuan baik pun susah. Nanti bila kita berhujah, kena herdik dengan orang, terus menikus tak boleh berdiri mempertahankan pendapat. Macam mana nak jadi khalifah?” saya pok pek sambil memandu kereta ke sekolah.

Anak-anak bercuti hari ini dan semalam, kerana sekolah mereka sedang mengadakan peperiksaan SPPIM untuk murid tahun 6. Maka yang adik-adik dicutikan selama dua hari.

Tidak mudah untuk meyakinkan anak-anak, agar mereka ada keyakinan untuk ke hadapan. Tetapi mereka tetap perlu ke hadapan. Berbakat tetapi enggan ke hadapan kerana mahu mengelak daripada public judgement, adalah simptom yang tidak sihat berkenaan karakter anak-anak. Mereka mungkin selalu diperlekeh, diremeh, atau bakat mereka tidak dihargai. Ibu bapa perlu berusaha membantu anak keluar daripada sifat anti sosial sebegitu.

“Tapi Imad hairanlah, abi dan ummi kan dah tua, tetapi kenapa nampak macam orang muda?” tiba-tiba Imad menukar tajuk.

Dia banyak berkhayal.

“Badan gemuk, kepala botak, janggut dah beruban ni, muda lagi ke Imad?” saya bertanya.

“Oh ye ke. Hehe!” Imad ketawa.

Kereta pun sudah tiba di sekolah. Sedikit perbualan sebelum mereka kebosanan duduk di bilik saya sepanjang hari di sekolah nanti.

ABAH.MY